Träna upp konditionen

Att träna upp konditionen inför säsongens början, är behövligt för många. Kajakpaddling kan vara krävande och det är i dessa, mer krävande stunder, som en bra kondition är nödvändig.

Att paddla kajak ger i sig en ökad kondition och stärker upp. I huvudsak kan vi se att det är de stora muskelgrupperna i kroppen som blir tränade vid paddling. Du kan enkelt själv välja både sträcka och hastighet, vilket tar olika mycket på både muskulaturen och konditionen.

Inför kajaksäsongen är det ide att träna upp konditionen genom att köra intervallträning. Beroende på din nivå, kräver det olika mycket arbete. Långa raska promenader kan varieras med innebandy, fotboll och andra bollsporter med snabba spurter och är en bra grund att börja på.

Har du redan en bra grundkondition, är intervaller inom löpning och träning den rekommenderade träningsformen. Bra plagg underlättar även träningen så som till exempel funktionsplagg. Du behöver ha bra skor, anpassade efter ditt steg, träningskläder som sitter bra på kroppen. Att köpa många nya plagg är ofta ganska kostsamt och hittar man då en rabattkod till en butik online, så känns det genast mer värt att handla där.

Här är ett exempel på intervall löpning:

Pyramiden.

  • Värm upp genom 10 minuter rask promenad
  • Löp  1 minut, gå 1,5 minut
  • Löp 2 minuter, gå 1,5 minut
  • Löp 3 minuter, gå 1,5 minut
  • Löp 4 minuter, gå 1,5 minut
  • Löp 3 minuter, gå 1,5 minut
  • Löp 2 minuter, gå 1,5 minut
  • Löp 1 minut, gå 1,5 minut
  • Avsluta genom att promenera 10 minuter